پس منظر انتخابات
انجنیر عزیز انجنیر عزیز

 

10 عقرب 1389

رأی دین ملت (کل) بر دوش هر رأی دهنده ( جزء) است. تا به جایش برگردانده شود. در کارزار انتخابات کل بر جزء و جزء بر کل تکیه دارد. رأی دهنده بحیث فرد (جزء) اگر منافع عموم (کل) را در نظر بگیرد باید چنین باور داشته باشد که خودش جزء کل است. اگر سطح زندگی عموم (کل) رشد  کند وی به سهم خود به این رشد میرسد. پارلمانی که ازین انتخابات بوجود می آید با وضع قوانین ، فرامین و انتخاب حکومت ها رفاه مادی و معنوی عموم را در نظر دارد به این ترتیب دولت ها مشروعیت خود را از آراء مردم و یا وکلای منتخب آن ها بدست می آورند. اعضای نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان بنابر همین اهمیت با اشتراک فعالانه در مبارزات انتخاباتی شوراهای ولایتی، ریاست جمهوری و اخیرأ پارلمانی به حیث رای دهنده و رای گیرنده وجیبه خود را در عرصه حاکمیت ملی و توسعه سیاسی ادا نمودند.

پرواضح است که تخلف و تقلب و زورگویی در همه این انتخابات برجسته بود یعنی که فضای مطمئن برای تمثیل اراده آزاد رأی دهندگان موجود نبود که گویای زنده آن شهادت کاندیدان و کمپاینران باطل شمردن یک میلیون و سه صد هزار رأی، معرفی 120 تن از کاندیدان به کمیسیون تفتیش انتخاباتی و رد کاندیداتوری 170 تن از نامزدان می باشد.

پارلمان جدید در مقایسه با پارلمان قبل از همین اکنون تحت سوال قرار دارد که در شکل گیری آن نخست از همه پراگندگی نیروهای ملی و وطنپرست ثبوت مدعای ماست. آنانی که در انتخابات ریاست جمهوری به لبرالیزم پیوسته و یا آنانیکه به محافظه کاران یکجا شده دنبال جبهه ملی رفتند و یا آنانیکه قوم و قومگرایی و محل پرستی یعنی ناسیونالیزم محلی را به پیشوایی گرفتند هیچکدام از نتایج آن درس عبرت لازم را نگرفتند تا در انتخابات پارلمانی با حضور متحدانه و کاندیدان توافق شده به مبارزه بر می خاستند.

در جمع کاندیدان  ناکام عده ای هم قرار دارند ک مردم به آنها چشم امید بسته بودند همچنان در جمله عده وکلای دوره قبلی پارلمان نیز وجود دارد که موضعگیری ها و تحلیل های ملی و وطنپرستانه در بحث روی مسایل داشتند که سرنوشت شان الضافأ غیر عادلانه رقم خورد.

ثانیأ کاندیدان که عضویت احزاب قانونی و راجستر شده در وزارت عدلیه را داشتند متاسفانه عضویت حزبی و تعلق شانرا به گذشته پنهان نموده هیچگاهی از نام حزب و سیاست حزب بحث و صحبت ننموده همه چیز را شخصی جلوه دادند. خودرا کاندید و نماینده مستقل نامیدند. این در حالیست که مردم از پاسخگویی و خدمتگذاری حاکمیت های قبل از دهه هفتاد بنحویی یاد آوری می نمایند و بحث ها دارند. چنین موضعگیری ها نه تنها سبب شد که فیصدی معین حمایت کنندگان شانرا در بین مردم از دست دادند بلکه حمایت کنندگان شانرا در بین اعضای حزب نیز تضعیف نمودند. مردم می پرسند کسانی که در چور و چپاول و غضب دارایی های عامه و قتل و کشتار مردم بی گناه سهیم هستند اگر خود را از نظر مردم پنهان می کنند و از  نام حزب و تنظیم شان حرف نمی زنند جا دارد،اما کسانی که در عقب شان کارنامه های بزرگ خدمتگذاری و پاسخگویی قرار دارد اگر خود شانرا از مردم پنهان میکنند به جزء ضعف شخصی توجیه دیگری نمی تواند داشته باشد. زمان تغیر کرده است اگر دیروز کسانی را به جرم وطنپرستی تحقیر، توهین و از کار اخراج نمودند امروز مضمون حب وطن (وطنپرستی) را در نصاب درسی معارف جا میدهند.

ثالثأ بعید از امکان نیست که برخی ها با سازمان های چون یونیما، اندیا،جبهات سیاسی و قومی و ... تعهداتی داشته باشند. فوندهای تشویقی بدست آورند ولی صرفأ مصارف ثبت و راجستر کاندیدان را برای شان بپردازند و باقی را برای امور حزبی و احتمالأ شخصی استفاده  نمایند. رهاکردن کاندیدان بدون حمایت این چنینی نه تنها در شکل گیری نتیجه کنونی انتخابات پارلمانی تاثیر گذار است بلکه تخریب کاری شخصیت کاندیدان نیز به شمار می رود.

رابعأ فاصله بین تصمیم گیری ها و عمل را هم درین رده می توان ذکر کرد و آن اینکه اگر سازمان های حزبی بعد از ارزیابی های دقیق و همه جانبه فیصله می نماید که از کاندیداتوری عضو معین حزب حمایت شود مگر در عمل برخی ها سلیقه گرایی نموده به مسئولان گذرها، نواحی و ولایات مراجعه نموده می خواهد تا برای شخص دیگری فعالیت نموده رای بدهند، که نمونه آن در بغلان، کابل و جاهای دیگر به مشاهده رسیده است. که بیانگر بی انضباطی، بی دسپلینی و تن ندادن برهبری جمعی مهم است که اثرات منفی در کارهای درون حزبی به جا گذاشته است.

برای جلوگیری از نتایج موجود باید از همین حالا دست به کار شد. نتایج حاصله را ارزیابی نمود و اینکه در کجا قرار داریم را مشخص ساخت و برای سوال اینکه در آینده چه باید کرد جواب داد.

احزاب باید با کاندیدای قومی در مبارزه بعدی انتخاباتی شامل شوند. کاندیدان حزبی در ساختارهای که تنظیم هستند باید مورد ارزیابی قرار گیرد و با کرکترستیک معین به ساختار های بالایی پیشنهاد شود. این ساختار ها  مجموع کاندیدان را ارزیابی نموده با ایشان ملاقات ها و جلسات را سازمان بدهد و سرانجام ازمیان آن ها بهترین ها را تشخیص نماید کاندیدها به عوض کاندید مستقل بنام  کاندید حزبی در صحنه حضور پیدا کنند و حزب هم با تمام امکانات از وی حمایت نماید. و به بی انضباطی ها و سلیقه گرایی ها تحت نام دموکراسی در داخل حزب اجازه ندهد. کمیسیون هاکه از جانب حزب برای اینکار موظف می شود صرفأ از نام به عمل بگذرد و حزب را در سیاست گذاری های انتخاباتی کمک برساند.

اگر میان نیروهای ملی ودموکراتیک جبهه ایجاد شود بهتر است در غیر آن وحدت عمل برای حضورمتحدانه در مبارزات انتخاباتی را به حکم تجربه بپذیرند. احزاب که شامل وحدت عمل می شوند کاندیدان مشترک را به بحث و بررسی بگیرند و در ولایات مختلف کاندیدان که بیشترین چانس برای پیروزی داشته باشند تشخیص نمایند و همه اعضا متحدانه عمل نمایند.

بهتر است تا در محلات مراکز معین رای دهی مشخص گردد و از همه اعضأ خواسته شود تا به همین مراکز مراجعه و رأی بدهند. اینکار از یکطرف نظارت از رأی را برای احزاب آسانتر می سازد و از طرف دیگر احتمال نادیده گرفتن رأی محدود در جمع رأی های بزرگ  نیز از میان میرود. این کار طبیعتأ محاسبه دقیق میخواهد که 85فیصد آرای یک صندوق اگر مربوط یک کاندید باشد باساس معیارهای انتخابات پارلمانی ماه سنبله 1389 تخلف و تقلب شناخته میشود و باطل اعلان میگردد.


November 14th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات